STP

STP´s sortiment av høyteknologiske produkter hjelper dagens bilister med å unngå
problemer med motoren og sørger for at denne beholder maksimal yteevne.

STP rengjør drivstoffsystemet. Ved regelmessig bruk av STP unngår du
forstyrrelser i motoren og beholder full effekt.

En moderne motor med elektronisk innsprøytningssystem arbeider med høy presisjon. Motoren er konstruert for å gi en optimal drivstoffblanding til rett tid. Dette er forutsetningen for en jevn og fullstendig forbrenning av drivstoffet som gir motoren den fulle effekten den er konstruert for. Etter hvert bygges det opp avleiringer i motor og drivstoffsystem. Selv små mengder på ventiler og innsprøytningsdyser stjeler kraft fra motoren. Ved bruk av STP vil du alltid ha et rent innsprøytningssytem som gir motoren maksimal effekt.

STP-Historikk:

Det er takket være visjonene, ambisjonene og talentet til grunnleggeren C. Dwight Ligget at man i dag kan velge og vrake i det store utvalget av STP - produkter. På høsten i 1954 begynte Ligget å produsere en oljetilsetning i et lite verksted i en bakgate i St. Joseph, Missouri, USA.

Han kalte tilsetningen STP (Sientifically Treated Petroleum). Det revolusjonære produktet ble raskt en bestselger. Den var designet for å redusere oljeforbruket, forbedre oljetrykket, redusere motorslitasje og bekjempe oppbygning av avfall. Ved hjelp av et nettverk av distributører tok det ikke lang tid før produktet var kjent over hele USA.

Innen fire år hadde man kunnet se den nå velkjente STP-logoen på en amerikansk Indy Race-bil. Da 60-årene nærmet seg, utfordret også STP fartsrekorder til lands på Bonneville Salt Flats. De startet en suksesshistorie innen motorsport som fortsatt skrives i dag.

En bemerkelsesverdig hendelse i tidlig motorsportshistorie var Athol Grahams fartsrekord på 344 mph i hans hjemmebygde rekordbil "City of Salt Lake" i desember i 1959. Den ble drevet av en 3 000 bhp flymotor som var utstyrt med et friksjonsreduserende produkt fra STP (føreren satt som i en kokong under et cockpitdeksel fra et P-51 Mustang-jagerfly).

Tidlig i 1961 så man begynnelsen på et nytt kapittel med store prestasjoner i STPs historie. Dette skjedde da Andy Granatelli, en talentfull ingeniør og fanatiker etter raske biler og motorsport, tok kontroll over selskapet.

Granatelli, født i Chicago 1923, var en stor forretningsmann, velsignet med evnen til å gi mennesker lyst til å kjøpe STP-produktene, etter hvert som selskapet og produktutvalget utviklet seg.

Under Granatellis ledelse fortsatte selskapet å vokse, og det ble et navn alle hadde hørt om og tok en dominerende posisjon i løpet av bare syv år. I løpet av denne tiden utvidet de fra syv til 2 000 ansatte etter hvert som salget steg, og STP´s andel av det amerikanske markedet ekspoderte fra 7 % til 85 %.

Granatelli fortsatt å bygge opp STPs arv innen motorsport, og den berømte blå, røde og hvite STP-logoen har blitt sett på talløse vinnerbiler over fire tiår. De har seire fra Bonneville Salt Flats og hele syv NASCAR Winston Cup Series-titler med Richard Petty samt seier i det berømte løpet Indianapolis 500.

STP holder også en annen rekord... Som en del av den oppfinnsomme og svært suksessfulle markedsføringen av merkevaren ga man bort ikke mindre enn 100 millioner STP merker i løpet av ett år over hele USA. Denne massive markedsføringen hjalp til med å etablere en av de mest anerkjente og berømte merkevarene i hele verden og den eneverdige, globale lederen innen tilsetningstoffer til drivstoff og motorpleieprodukter.

Les mer om STP på www.stp.com

FacebookTwitterE-mail